Penggunaan Sistem Nombor

Oleh kerana Hangugeo mempunyai 2 sistem nombor, penggunaannya juga bergantung kepada keadaan, bilakah Korea Asli digunakan & bila pula Sino-Korea digunakan. Dalam Korea Asli, sekiranya nombor tersebut diikuti dengan classifier selepasnya (seperti perkataan시 ‘pukul’ ketika memberitahu waktu), nombor berakhir dengan digit 1-4 dan nombor 20 berubah seperti berikut:
하나 menjadi 한
둘 menjadi두
셋 menjadi 세
넷 menjadi 네
스문 menjadi 스무
Korea Asli banyak digunakan untuk membilang sesuatu benda, tetapi digabungkan dengan ‘classifier’ seperti개 gae (classifier paling biasa digunakan), 명 myeong (untuk orang), and 병 byeong (untuk botol). Ia juga digunakan untuk menyukat masa (menggunakan 시 shi " pukul") dan umur (menggunakan 살 sal "tahun"). Banyak classifier digunakan untuk kata nama (noun) berlainan. Contoh:
다섯 명 5 orang
소주 두 병 2 botol Soju
세 시 Pukul 3
스무 살 20 tahun
Sino-Korea yang dipinjam daripada huruf Cina biasanya digunakan untuk menyatakan tahun, bulan, hari, minit, mata wang dan nombor telefon.

* Uniknya, sistem nombor Korea menggunakan Korea Asli untuk menyatakan jam, tetapi menggunakan Sino-Korea untuk minit. Perkara ini akan dibincangkan dengan lebih lanjut dalam topik Masa nanti.

Peraturan umum:
Segala yang berkaitan dengan kalendar, seperti bulan, hari dan tahun adalah dalam nombor Sino-Korea. Apa sahaja yang berkaitan dengan objek, seperti haiwan, manusia, perabot menggunakan Korea Asli. Ini bermakna, tiada jalan lain melainkan menghafal bilakah sistem nobor tersebut digunakan.

0 comments:

Post a Comment